Chlebíčky obložené salátem, šunkou nebo salámem, zdobené kyselou okurkou
Radka Vrzalová

Radka Vrzalová

Obložené chlebíčky

bez lepku, mléka i vajec

Víte, že nejklasičtější české pohoštění tedy chlebíčky, vznikly až ve 30. letech minulého století? Kousky, které by byly víc než na jedno sousto, vznikly ve známém pražském lahůdkářství Paukert, odkud je expedovali třeba na párty do Barandovských filmových atelierů. Jednu takovou starobylou kuchařskou knihu věnující se pouze prvorepublikové studené kuchyni jsem objevila v antikvariátě a našla jsem věci, které bych si fakt na chlebíček nedala… např. salát z volské tlamy apod…

Několik tipů na klasické i rebelské chlebíčky

  1. Výběr pečiva – nejlepší večky můžete vytvořit z těsta na Tondovy rohlíky světlé či tmavé. Pokud chcete těsto vláčnější, lze část tekutiny nahradit bílým jogurtem, ať už bez laktózy nebo rostlinným. Tvarujeme vlastně jen velké rohlíky o hmotnosti cca 330 g. Pečivo je dobré zabalit do nevoňavé utěrky či plátna a tento balíček ještě zabalit do alobalu. Krájet až druhý den.
  2. Výběr a kombinace pomazánek, klasika, vyberte dle Vašich dietních možností, pomazánky, pochoutkové saláty a dipy najdete v samostatné kapitole:
    • Vlašský salát, kvalitní šunka, plátek vajíčka (nemusí být), plátky kyselé okurky.
    • Pomazánka ala humr (možno s rostlinou majonézou), plátek citrónu, kudrnka.
    • Sardelové ala máslo, poličan, plátky kyselé okurky, nakládaná kapie.
    • Bezmléčný tuk na pomazání, plátky vajec uvařených na tvrdo – přeliv majonéza, kečup (1:1 vyšlehat), jarní cibulka.
    • Vlašský salát, polovina vejce potřené majonézou, překryté šunkou, sterilovaný hrášek, sterilovaná kapie, kudrnka.
  3. Výběr kombinace netradiční, vyberte dle Vašich dietních možností:
    • Pesto zelené, Schwarzwald šunka, sušené rajče nakládané v oleji, posekaná rucola.
    • Bezmléčný tuk, plátky uzeného lososa, na kopečku bezlakt. cottage, plátky čerstvé okurky, kopr, plátek citrónu.
    • Hummus, pečená řepa, kozí sýr (nemusí být), polníček,
    • Máslo, gorgonzola, plátky hrušky, polníček, Balzamico redukce.
    • Vege ala vajíčková pomazánka, plátky avokáda, plátky rajčat, červená cibule, semínka černuchy.
    • Bezmléčný tuk, bezlakt. mozzarella, plátky rajčat, bazalka, sůl, pepř, balzamico redukce, kapka olivového oleje.
    • Pesto ze sušených rajčat, avokádo plátky, bazalka, opražená dýňová semínka.
    • Qucamole, plátky rajčat, hladkolistá petrželka, plátek limetky.

Další skvělé recepty